Mer Prag!

Hej alla människor! I helgen har jag haft min första ridlektion, imorgon är min första riktiga skoldag och idag ska jag hem till Matilda. Så, nu är ni uppdaterade, då kan jag visa bilder!
 
Andra dagen i Prag hann vi med väldigt mycket, vi började dagen med att gå upp till slottet (vi tog tunnelbanan dit).
 
Där var det fin utsikt över Prag.
 
Här är jag framför st. vituskatedralen i slottet (innanför murarna).
 
St. vituskatedralen och en obelisk...
 
Det fanns mycket fina hus i Prag, så också i slottet.
 
Här är Golden Lane, en liten gata där det bodde massa guldsmeder förr i tiden, nu fylld med massa turistiska butiker.
 
Det fanns fina hus i Golden Lane också. (Golden Lane låg också i slottet.)
 
På väg från slottet till st. nicolauskyrkan hade vi fin utsikt. De gröna kupolerna är kyrkan.
 
Innuti kyrkan fanns det mycket guld. Så jävla cool kyrka! Superfin.
 
Taket i kyrkan var typ finast, inte lika mycket överdåd... Eller jo.
 
Ristningar från 1850-talet fanns kvar, hur coolt?
 
Utanför kyrkan igen, på väg till Josefov, den judiska stadsdelen.
 
Pappa hade en sån där liten judisk huvudbonad när vi var på den judiska kyrkogården, som sig bör.
 
Judiska kyrkogårdar är speciella, för de (judarna) får inte gräva upp sina döda och lägger då istället någon annan ovanpå utav platsbrist. Därför är det väldigt trångt mellan stenarna och står de väldigt huller om buller. Det är fint att kolla på!
 
Fina gravstenar!
 
Utanför en synagoga som vi kollade på fanns en staty till Franz Kafkas ära, han var en väldigt känd tjeckisk författare.
Det fanns till och med en gata till hans ära!
 
Tredje och sista dagen gjorde vi också lite, men inte alls lika mycket som jag fotade. Men Jag ska ändå visa en del bilder därfirån en annan gång, för nu ska jag äta lunch!
 
xoxo
 
#1 / / Roos:

Fett nice!! Avis :p

#2 / / Hanna:

Läser du tyska på katte kan jag nästan garantera att du kommer att få läsa Kafka på originalspråk.

#3 / / Ellen och Mathilda:

Hej! Vi skulle bli oerhört glada om du ville kommentera nån liten fråga eller två i våran frågestund länk: http://soeures.blogg.se/2012/august/vi-kor-pa-en.html
Kramkram! /Ellen och Mathilda <3 <3 <3