Hungerspelen: review

Jag var ju och såg hungerspelen i lördags, jag blev positivt överraskad faktiskt. Hade väntat mig en riktig hollywood-film, men Jennifer Lawrence är ju riktigt duktig! Hon spelar även i Winters Bone som jag såg för ett tag sedan och är perfekt för sådana här roller. Hon kan det där med att spela hård och stark tjej som gör allt för sin familj. Även hur de hade filmat och sådant var riktigt fint, och jag som har läst boken blev inte besviken på miljöerna alls. Riktigt fin och stark film, och för den som inte vet vad den handlar om kommer en liten sammanfatting här.

"Böckerna utspelar sig i vår värld, i framtiden.
I ett land som heter Panem (bröd på Latin) tvingas varje år tolv pojkar och tolv flickor slåss i en arena för att överleva. Allt sänds Live på TV. När Katniss Everdeens syster på bara 12 år blir utvald, tar 16 årige Katniss hennes plats för att skydda henne. Hon tror inte att hon har en chans, men hon har åtminstone en fördel.
Hon vet hur det är att vara hungrig."


Ur arkivet i min blogg, 23 juli 2011.

Detta var då en liten introduktion till handlingen i böckerna, och den funkar även för filmerna, eftersom det är samma story.

Slutligen, lite bilder från filmen.

Jennifer Lawrence som Katniss Everdeen.

Katniss och Peeta (Josh Hutcherson).

Katniss och Rue (Amandla Stenberg) i filmens finaste scen.

Den här filmen bör alla se. Väldigt bra.

xoxo
Publicerat i Skoj
#1 / / maja - fotogeniquee:

Åh vad bra att den inte var sådär dålig och hollywood-aktig, vill jättegärna se den men alla jag känner såg den på premiären, och då var ju jag i Paris...



sv: Tack!

#2 / / Roos:

ååh, den ska vi se