Schweiz

Nu är jag hemma igen och har internet, så nu kan jag blogga! Jag har en massa bilder också, det som ni ser här under är bara ett urval av alla bilder. Jag lägger upp alla på en gång, so bear with me here. Det är alltså bilder från min utbytesresa till Schweiz, närmare bestämt Wohlen. Dock bodde alla schweizare väldigt utspritt, så min bodde i en by som hette Jonen varifrån man var tvungen att först åka buss och sedan tåg för att ta sig till skolan. I alla fall, här är en liten retelling av resan.
     
Dag 1. Vi kom fram till ett tjugo grader varmt Schweiz och typ dröp av svett. Den här dagen hade vi inget på programmet så vi satte oss vid en å i "staden" Bremgarten typ allihopa och njöt av solen. På eftermiddagen var jag på min schweizare och hans orkesters konsert. Sen åt vi middag, och på kvällen åkte vi in till Wohlen och spelade biljard. Det var faktsikt sjukt kul, trots att jag var ganska dålig. Jag tog inga bilder alls första dagen, så det är därför ni inte får se några bilder.
 
Dag 2. Den här dagen började vi med ett besök på en mums-mums-fabrik. Vi skulle egentligen åkt till en chokladfabrik, men de hade tydligen stängt, så då blev det såhär istället. Sen gick vi till skogen och grillade där vid några stora stenar. På eftermiddagen åkte vi in till Wohlen igen och åt glass och spelade volleyboll. På kvällen gick vi på en bar i Bremgarten, vilket var trevligt. Här är några bilder.
 
Dag 3. På tisdagen var vi i skolan. Deras skola är typ helt fantastisk, sjukt snygg och fräsch. Plus att magnoliorna blommade. Vi fick vara med på några lektioner också, vilket faktiskt var roligare än det låter. På eftermiddagen hade vi "sport". Vi spelade fotboll, basket och volleyboll (igen). På kvällen var det filmkväll. Vi åt pizza utomhus, och sen såg vi på The Heat. Det var kul, trots att filmen inte direkt var värd en Oscar. Tog inte jättemånga bilder, men här är en på skolans snygga tak och en på ett magnoliaträd.
 
Dag 4. Idag skulle vi upp i bergen. Vi åkte tåg ett tag först och lyckades tappa några på vägen, för att sedan ta en bergsbana upp på Rigi, som berget hette. Därifrån hade vi fantastisk utsikt över de andra bergstopparna, och vi tog en massa bilder. Vi tog även en gruppbild, men inte med min kamera, så den kanske kommer upp senare eller inte alls. Sen åt vi lunch på berget och efter det åkte vi ned på andra sidan berget och tog en båt över en sjö till Schweiz vackraste stad Luzern. Där hade vi fotosafari, och sedan gick vi och fönstershoppade lite samt fikade på Starbucks. Jag och Klara plus våra schweizare stannade kvar på kvällen och gick på cirkus i Luzern, det var faktiskt sjukt coolt. Tog inga bilder på cirkusen, men i övrigt har jag typ bilder i överflöd, så...
 
Dag 5. Den här dagen åkte vi till Zürich! Först gick vi på konstmuseum, där vi såg fantastiska målningar, men de fick man inte fota, så ni får tänka er det istället. Sen lunchade vi (på starbucks!), och sen shoppade vi typ. (Visar sen.) Det var jättetrevligt! På kvällen hade vi "avslutningsfest" som var typ buffé, och senare även karaoke. Ja, jag skämtar inte. I alla fall, här är lite bilder från Zürich.
 
Dag 6. Sista dagen! Vi åkte till en stad som heter Lenzburg och besökte slottet där, som var typ ett museum. Det var trevligt, och väldigt vackert, men kanske lite antiklimax. I alla fall, efter lunch på McDonald's (wow) så åkte vi hem och vilade typ, innan vi åt middag (Raclette, fett gott!) och på kvällen var det inofficiell avslutningsfest. Här är bilder från Lenzburg i alla fall!
Ja, det var det! Shit vad det här inlägget blev långt, men hade som sagt en del att visa. Nu borde jag verkligen gå och packa upp och/eller plugga... Har verkligen inte fått nåt gjort i Schweiz och har prov på onsdag. Lyckat. Men i alla fall, som sammanfattning, vi hade väldigt trevligt i Schweiz, och det blev så mycket bättre än jag förväntat mig! Verkligen ett värt utbyte.
 
xoxo
#1 / / Roos:

Det ser superkul ut!!!!!!

#2 / / David:

Fina bilder!

#3 / / Felicia :

Lenzburg ^^