UK

För ett antal veckor sedan kom jag hem från England. Jag lovade ju att berätta om det, sagt och gjort! I sinom tid vet ni. Jag hade nämligen skrivit ett långt och utförligt inlägg med en massa bilder, men jag råkade slänga det, så nu ska jag föröka återskapa det! Vi åkte den 6:e december, och första dagen gick helt enkelt åt till att ta oss till hotellet och sedan äta mat på en lokal restaurang. Vi bodde i ett jättetrevligt område som hette Primrose Hill, rekommenderar pizzan på Primrose Hill eatery!
 
Dagen efter, eller dag 1 om man så vill, åkte vi till SoHo, närmare bestämt Trafalgar square. Där tog jag en myckt intressant bild (obs alla bilder i det här inlägget är tagna med min mobil pga hade ingen riktig kamera med mig så garanterar ingen bra kvalitet), med många intressanta detaljer. Förutom den stora statyn som står mitt på "torget" om man kan kalla det så och den stora fina julgranen, observera mamma, som poserar glatt, de brittiska flaggorna på huset till vänster i bild (för ifall man inte visste var vi var) samt big ben i bakgrunden.
 
Vi var i alla fall på Trafalgar square för att gå på the national gallery. Där hade de bland annat dena fina Monet bland några andra av hans mästerverk, samt några van Goghs, lite Rembrandt, Vermeer, och en massa Italienska mästare som vi tyvärr inte såg m.m.
 
När vi var färdiga på muséet och hade ätit en minst sagt intressant lunch i china town, bestämde vi oss för att gå till Hyde Park. Vi fastnade dock i alla affärer på Regent Street och Oxford Street, och insåg snart att det skulle hinna bli middagstid innan vi kom fram. Så småningom vände vi därför tillbaka mot SoHo för att äta middag efter ett antal intensiva shoppingtimmar, för att sedan ta tunnelbanan därifrån hem. På bilden ser ni en av de juliga sidogatorna till Oxford Street. Vi var långt ifrån de enda som julhandlade i London, kan jag säga.
 
Dag 2 inleddes med en promenad till själva Primrose Hill, varifrån man hade en rätt bra utsikt över London. Man kan bland annat urskilja både The Shard och London Eye, och säkert mer om man vet vad man ska leta efter.
Efter Primrose Hill kollade vi runt lite i området på jakt efter en vintageaffär som jag trodde skulle ligga i närheten, men istället hittade vi en massa söta affärer samt flera marknader i Camden, som till exempel Camden Lock, som ni ser ovan. Där åt vi också lunch på den fantastiska matmarknaden i en av marknadshallarna eller vad de ska kallas. Den matmarknaden rekommenderar jag också varmt, med mat från hela världen på ett och samma ställe. Men jag skulle nog hellre äta falafeln som mamma åt än crêpen som jag åt om jag skulle tillbaka dit.
 
Sen, äntligen, tog vi tunnelbanan till Hyde Park för att kolla in vad Winter Wonderland innebar. När vi kom dit och insåg att det var ett tivoli blev vi först besvikna, men sen åkte vi i pariserhjulet och hade fin utsikt och då var det inte så dåligt ändå. Vi tittade även runt på marknaden som var där och drack varm choklad innan vi gick bort till Harrods, som bara låg en liten bit bort. Där var det mycket folk och vi fick ganska bråttom ut.
 
Efter mycket om och men kom vi sedan slutligen fram till Covent Garden som var vårt mål efter Harrods. Där hade man julpyntat mycket vackert med både polkagrisar (ovan) i taket, och en gigantisk gran (nedan).
När vi hade gått runt lite där och shoppat på två av Londons bästa affärer som jag kom ihåg sen förra gången jag var där (Joy och Moomin Shop) och faktiskt hittat en bokaffär (även om det var en stor och inte en liten och söt som vi egentligen ville hitta) i omgivningen letade vi efter en restaurang och hamnade på en snabbmatsrestaurang eller vad man ska kalla det. Det var en mexikansk restaurang, med mycket folk och lite snabbmatshakskänsla, men med servitörer som serverar maten och normala restaurangpriser. Men maten var så sinnesjukt god att det kommer att vara ett London-måste för mig typ alltid framöver. Det hette Wahaca om nån var intresserad.
 
Sen kom då sista dagen. Dagen då det gällde. Anledningen till att jag åkte till England. Min intervju(er, det var egentligen två). Vi tog tåget till Cambridge och letade oss fram till Clare's college som låg lite undangömt bakom King's college och Trinity college, två av de största collegen på universitetet. Clare var lite mindre men inte mindre maffigt. Här ser ni Old Court utifrån, fotat från bron i skymningen.

Och här är det på insidan. Mina intervjuer var dock på Memorial Court, som jag (såklart) inte fotade, för efter intervjuerna hade jag rätt bråttom därifrån. Mamma fick nämligen inte följa med in, så jag träffade henne utanför. Så hur gick intervjuerna då? För er som inte hört det face to face än alltså. Den första gick katastrofalt dåligt. Så dåligt att jag inte tror att jag har någon chans alls att komma in. Men den andra gick bättre! Så det kändes lite skönt även om jag inte tror att jag har några chanser ändå. Det var liksom bra för mitt självförtroende och försäkrade mig om att biologi var det jag ville göra och inte matte eller kemi. Första intervjun var nämligen på de ämnena medan den andra var bara biologi typ.
 
Men det var såklart inte allt jag gjorde i Cambridge. Jag utforskade staden lite tillsammans med mor, hittade en skivaffär med låga priser, drack/åt cream tea, kollade på coola byggnader, och åt mat på en spännande restaurang (The Rainbow Café, vegetariskt/veganskt). Och sen åkte vi tillbaka till London och packade. Om jag var ledsen för att intervjuerna gick så dåligt? Nej, jag tyckte mest det var pinsamt att jag var så dålig. Det var en fantastiskt intressant och lärorik upplevelse! Jag var typ inte ens särskilt nervös innan, vilket förvånar mig lite. Jag hade ju ett stort matteprov direkt efteråt så jag försökte ju fokusera lite på det också under resan, så det kanske gjorde att jag hade annat att tänka på. Jag hann liksom inte bli ledsen i alla fall. Det är så fruktansvärt skönt att det är lov nu och att all stress (typ i alla fall) är borta.
 
Nu blev det här lite väl långt, så jag ska ta och avsluta det. God forsättning hörni!
 
#1 / / Roos:

va fint!!!

#2 / / Anonym:

Fina bilder och allt sånt :) felicia