Valborg vs Beltane

Hur är läget? Jag har inte bloggat sedan februari, även om jag flera gånger har varit på väg att blogga! Eftersom jag ändå ville berätta om saker som har hänt denna vår så kommer det så småningom nog upp några inlägg om det här, har redan börjat på några... Men det här inlägget ska handla om något relativt aktuellt!
 
Igår var det valborg och idag är det första maj, och det är såklart lite trist att inte vara i Uppsala då. Men det är inte som att de inte firar något alls här i detta land, nej Skottland är minst lika hedniskt som Sverige! Här kallar de det "Beltane Fire Festival", och de firar precis som i Sverige att vintern är slut och sommaren börjar. I Edinburgh firar de det med en lång proccession med eldkonst och knasig dans samt nakna trummisar. Sophie och jag gick och såg detta spektakel och även om vi inte såg jättemycket av paraden så såg vi bitar, och framförallt höjdpunkten, när de tände majbrasan vid midnatt. Det var fett coolt. Dock så var det mörkt och kallt och mycket väntande.
 
Så vilket var bäst, coolast eller roligast; valborg eller beltane? Svar: det är två helt olika upplevelser, måste jag säga, för att vara tråkig. Valborg är ju alltid mysigt, picknick och kompisar är ju en toppenkombo, men vädret är ofta väldigt avgörande och kvällen har en tendens att bli en besvikelse. Med beltane hade jag inte skyhöga förväntningar, vilket nog gjorde upplevelsen bättre (för det var coolare än jag trodde), men jag tvivlar på om jag kommer gå nästa år igen. Så valborg kanske vinner ändå?
 
I alla fall, Sophie och jag hade en trevlig middag innan, vilket också är någonting värt! Här är en bild på vår mat, en på utsikten från Calton Hill där festivalen var och en på majbrasan. Den var fet (fast fett liten).



Until next time!
Publicerat i Skoj
#1 / / David:

Leuk!

#2 / / Linde:

Myspys!