Pictures

Här kommer lite bilder från resan!
Vi åkte först nattåg, sen tåg och sen buss. Här har vi gått av bussen i Jokkmokk för att äta lunch.
Framme på Kvikkjokk fjällstation. Vi sitter i solen vid jokken, det var myggigt så jag hade regnjackan på mig.
Kvikkjokk - Njunjes 3 km båt, 13 km gång.
Ganska mysig promenad, men lite för mycket mygg ibland. Lite tråkigt att gå i skogen som vi gjorde större delen av tiden.
Njunjes - Såmmarlappa 19 km gång.
Efter 6 km var vi vid Tarrekaise, en av STFs fjällstugor, och åt lunch. Men vi gick vidare 13 km till Såmmarlappa. Här tar vi en fikapaus (bilar och vatten) på väg till Tarrekaise.
Såmmarlappa - Tarreluoppal ca 15 km gång.
Helt ok promenad i början, en del mygg, men det blev bättre när vi kom upp på kalfjället. På den här promenaden kom vi in i padjelanta nationalpark på riktigt, men stugan låg i sarek nationalpark. Nån gång när vi kom in i sarek blev det väldigt myggigt, och på slutet kom ett vad. Inte kul. Här utanför stugan när vi ska gå vidare till Tuottar.
Tarreluoppal - Tuottar 11 km gång.
Den här promenaden gick uppåt en hel del i början, och sedan rätt mycket upp och ner. Allt som allt kom vi upp väldigt högt, bland molnen som ni ser (ca 1000 m ö h). Jag och syrran växlade mellan de lilla gröna ryggsäcken och den större orangea, och jag hade turen att få ha den efter lunch den här dagen, och hon fick ha den uppför backen. Men det jämnade ut sig senare... På bilden har jag den stora ryggsäcken.
Tuottar  ca 900 m ö h.
Här är vi utanför tuottar, redo för den 19 km långa promenaden till staloluokta.
Tuottar - Staloluokta 19 km gång.
På vägen till Stalo såg vi många renar. Vi hade fint väder på slutet, men i början haglade det. Ibland fick man sig en skymt av ett högt berg bland molnen, eller det knallblåa virihaure, sjön som staloluokta ligger intill. (Padjelantas största sjö.) Här började maten, iallafall brödet ta slut. Så vi fick rantsonera. Två knäckebröd till frukost och två till lunch. Plus ca två nävar nötter. Gissa om vi var hungriga när vi kom fram!
Staloluokta (ingen aning hur högt upp det ligger).
Vi tog en vilodag i staloluokta, och passade på att införskaffa mat i den lilla samebyn. Vi tog en liten promenad upp på berget och åt lunch och därifrån hade man en väldigt fin utsikt. På bilden är staloluokta kyrkkåta framför det blåa virihaure.
Staloluokta - Arasluokta 12 km gång.
Här sitter vi och lunchar på väg till Aras. Det här var bästa promenaden, det var fint väder hela tiden och jag och syrran pratade om massa kul grejer för att inte tänka på skavsår m.m. Fast just den här promenaden var det nog mest för att inte få tråkigt. Men det var iallafall en mysig och lagom lång promenad.
Arasluokta (ingen aning igen...)
Arasluokta var en bra stuga tycker jag. Det var mysigt där, inte dödslångt till vattnet, och en egen liten mysig stuga. Dessutom gick vi och köpte glödkakor (en sorts tunnbröd som samerna bakar på en glödhet sten) hos stugvärden, och det var gott.
Arasluokta - Låddejåkkå 13 km gång.
I början var det en väldigt jobbig uppförsbacke, och nu hade jag stora ryggsäcken. Men när man väl kom upp var det värt det, för då var alla förskräckliga mygg bortblåsta. Bokstavligt, inte bildligt. Det fanns några kvar. Men inte så mycket. Efter lunch kom vi förbi en rauk. Coolt att det finns en rauk däruppe va? Jag tycker iallafall att det är coolt.
Låddejåkkå - Kisuris 24 km gång.
I början var den här promenaden bra. Visst, det var uppförs, men när man väl var uppe var det nästan inga mygg och det blåste skönt i fejan. Men senare blev det inget kul alls. Efter en stund var det fruktansvärt mycket mygg, man blev galen! Och det blev en mini-kort lunch för man ville verkligen inte sitta still. När vi bytte ryggsäck efter lunch var det inte heller kul. Jag hade den tunga, och det började regna. Vi var tvungna att ta på oss regbyxor, och det var inte alls kul. Men på grund utav detta gick det förvånansvärt fort. Vi var framme efter sju timmar redan, och det var verkligen skönt att komma fram. Även om stugan i sig sög. På bilden står vi på bron som leder till kutjaure, en annan stuga som man också kan gå till.

Kisuris - Ritsem 15 km gång ca 5 km båt.
Den här promenaden var trevlig, jag hade ryggsäcken på morgonen och var inte alls trött. När vi bytte blev det ju inte direkt värre. Efter ett tag med lätta ryggsäcken kom vi fram till en bro som låg 2 km från Akka, en av STFs stugor, döpt efter det stora berget. Därifrån tyckte iallafall jag att det var två väldigt långa kilometer, tills vi äntligen kom fram dit och tog en liten paus. Därifrån var det två kilometer till änonjalme, var ifrån vi skulle ta en båt till Ritsem. Dessa två kilometer gick däremot jättefort. Och när vi kom fram dit var det en liten servering där, och vi åt en halv glödkaka med smör och ost, och det var sjukt gott och mysigt.

Ca 5 km båt över Akkajaure
Från båten hade vi fin utsikt över Akka, se bilden.

Ritsem fjällstuga - vi väntar på bussen. Det var fint väder i Ritsem, men när vi kom till Gällivare duggade det. Däremot var det fint väder i Boden, och där åt vi pizza på en liten rutten restaurang. Men det var gott ändå. Sen tog vi natttåget, och kom fram i Uppsala 07.00.

#1 / / David:

Kul sammanfattning. Fast det var väl kul hela tiden?

#2 / / Roos:

Exakt. Det låter som det var synd om dig... gnäll gnäll det är synd om MIG som inte följde med!!

#3 / / Roos:

Najs bilder också förstås.

#4 / / frida:

åh vad fina bilder. vill också åka till norra sverige!!

#5 / / Arne:

Bra inlägg hörru. Hoppas det är ok med en länk från min blög?

#6 / / Felicia:

Svar: Okej nej men då vet jag faktist inte var hon kan tänkas komma ifrån..