Estland

Så, jag tänkte passa på att visa lite bilder från Estland innan jag åker bort igen. Jag åker nämligen till fjällen ikväll, och då kommer jag inte ha internet alls (och ingen täckning heller för den delen). Men när jag kommer hem från fjällen kommer jag ju ha fjällbilder att visa, för att inte tala om tågluffen. Jag har inte scannat in alla dem än, så därför har de inte kommit upp på bloggen än, men det blir nog ett projekt som får ta ett tag för det är många bilder och många ställen. Så därför tänkte jag att det var bäst att få detta gjort så jag inte glömmer det! Här följer alltså bilder från min trip till Estland förra veckan.

Vi åkte färja till Tallinn från Stockholm, så vi såg solnedgången över skärgården.
Sen på morgonen kom vi fram i Tallinn och efter att ha checkat in på vårt skabbiga hostel begav vi oss ner på stan.
Det finns många fina gator och gränder i gamla stan i Tallinn.
Vi gick upp på en kyrka där man hade utsikt över hela stan typ.
Och på kvällen åt vi på en restaurang där de hade en massa vegetariskt (wow!).
Efter en dålig natt och hotellbyte åkte vi till kadriorgparken. Där gick vi på museum och kollade på palatset. Här posar jag i palatsets trädgård.
Här var själva palatset.
På kvällen tog vi oss in till stan igen, (efter en tur till ett "creativity center" som blev en besvikelse) för att äta middag. Även den här restaurangen var inte som förväntat, men efterrätten (som vi åt på ett annat ställe) var desto bättre.
Nästa dag åkte vi från Tallinn til Laheema Nationalpark. Jag tyckte vi skulle kolla på vattenfall så det gjorde vi.
Sen gungade vi, för det är typiskt estniskt med såna här gungor tydligen.
Och vi såg en jättestor sten som vi larvade oss framför.
Nästa dag gick vi på en lite längre promenad (4,5 km typ) i skogen där det kryllade av djur. (Sen åkte vi och badade etc, men det är inte med på bild.)
Den här stugan bodde vi i.
Vi avslutade kvällen med en kort promenad för att fota de här fiskarhusen i solnedgången.
Nästa dag var det dags att åka tillbaka till Tallinn för att ta båten! På vägen stannade vi vid den här "herrgården" eller vad det är.
Den hade en fin trädgård med bland annat den här porten.
Det fanns också många storkar och den här som pappa fotade på vägen tillbaka till Tallinn var inte vidare skygg.
Och här är vi tillbaka i Tallin och gör några sista ärenden eller vad man ska kalla det innan vi går på båten hem!

So there you have it! Min Estlandresa. Nu ska jag fjälla, vi hörs om ett tag!

Home sweet home

Jag är hemma från Estland! Det var en speciell upplevelse kan jag säga. Väldigt fint land utifrån det jag sett, och jävligt varmt har vi haft det. Vi var där totalt fem dagar, varav hälften tillbringades i Tallinn och hälften i Laheema nationalpark. Vi har gått på fina gator och kollat på hus, varit på museum, gått i vintageaffärer, fikat, köpt vantar, kollat på gröna ställen, badat, gungat m.m. Vi hade även en del mindre fantastiska boenden, men vi kallar det "the estonian experience". Nu är jag i full färd att scanna in mina tågluffsbilder så förhoppningsvis får ni se dem inom kort, men jag ska ta en sovpaus nu för klockan är kvart i ett.

xoxo

It was all so strange, and so surreal

That a ghost should be so practical.
Som ni säkert förstår var det svårt att återge färgen korrekt på denna fantastiskt vackra trenchcoat. Eller vad man ska kalla det. Det är en tunn jacka i alla fall, och färgen är väl persikorosa om det finns nåt som heter så, sådär perfekt ljusrosa ni vet. I alla fall, den köpte jag när jag var på stan med Matilda i torsdags. Sedan dess har jag även hunnit med att sova hos Louise och jobba en dag (idag!). Imorgon åker jag bort igen, men om jag vill kan jag äntligen hämta ut mina bilder då på morgonen. Men ni kommer antagligen ändå inte få se dem förrän senare, för jag måste scanna in dem sen också.

Så ja. Imorgon, Estland. Vi ses.

Shopping, analoga foton och mojitolemonad

Jag var på stan idag. Med Matilda. Vi fikade på Årummet, för Julia jobbar där, så vi hälsade på henne. Sen köpte vi en massa grejer. Jag köpte fjällbyxor, pysselsaker, och en rosa trenchcoat. Matilda köpte en tröja och en keps (se bild). Sen var vi törstiga så vi gick till Wayne's och drack mojitolemonad. Det var gott. Jag lämnade in filmen för framkallning också, men bilderna är nog färdiga först i Augusti. I alla fall de svart-vita, färgbilderna är färdiga tisdag nästa vecka. Men då är jag nog borta. Såatteh...

Hejdå!

Mat-inspo

Wow! Det här är ju typ värsta matbloggen ju! Nej, men jag har lagat mat. Både igår och idag! Fast idag hjälpte Erika mig. Vi gjorde sushi! Fancy va? Och bilden ovanför är gårdagens avokadosoppa (med myntaolja på). Den var sjukt god verkligen. Det är inte så att jag är ensam hemma eller nåt, jag bara fick lite mat-inspo. Jag som tycker att det är astråkigt att laga mat. Om man inte gör nåt fancy, som ovan dvs. Men ja. Imorgon ska jag på stan, så då är allt i sin vanliga ordning igen.

xoxo

Can't go home alone again

Need someone to numb the pain

I söndags var det vm-final, och jag var i håga och kollade på den med Klara, Irja och efter ett tag även Julia. Det var trevligt, och Tyskland vann ju, vilket var bra. Sen så har min syster och far kommit hem från fjällen så igår hade vi middag, även Axel var med, och kollade på Frozen och åt blåbärspaj (som jag hade bakat).

I övrigt är det tråkigt att inte kunna visa bilder, men jag velar kring vad jag ska använda min sista bild till! Har en (1) kvar! Och jag har projektarbetesångest men orkar trots det inte göra nånting åt skiten.

Så så ser mitt liv ut just nu!

We're a thousand miles from comfort

We have traveled land and sea

På min tre veckor långa resa har jag (tro det eller ej) faktiskt ägnat lite tid åt shopping. Gärna second hand och/eller affärer som vi inte har hemma i Uppsala. I alla fall, här är vad jag fått med mig hem från resan, förutom alla upplevelser såklart.

En basker och ett eiffeltorn inköpta i Paris. Franskt värre. På samma bild synns ett par solglasögon jag fyndade 2nd hand på en marknad i Amsterdam.
En sjal inköpt i Prag samt ett skrivblock med ett (känt?) konstverk inköpt på ett museum i Den Haag.
Blå topp från Topshop i Prag, Linne från Weekdays rea i Malmö, och en blommig croptop från Urban Outfitters rea i Amsterdam.
Polotröja med broderi på ärmarna från Colours, en stor second hand-affär i Berlin, samt rosaprickiga byxor från Episode, en annan stor second hand-affär, denna i Bryssel, men den finns även i bland annat Amsterdam.

Clean Bandit – Rather Be feat. Jess Glynne

Get busy living, or get busy dying.

Gårdagen var ganska trevlig! Jag var och badade, (årets första svenska dopp) med Felicia, Julia och Irja. Sen följde Felicia med mig hem och åt middag innan vi åkte på "bio under stjärnorna" på studenternas. Där träffade vi Julia och Irja igen, och även Tuija. Filmen vi såg var Nyckeln till Frihet. Och den är ju bra. Så det var mysigt! Sen sov Felicia här också, men hon var tvungen att åka ganska tidigt så nu sitter jag här med en massa scones som håller på att bli kalla...

Okay? Okay.

Igår såg jag den här fina filmen med min mor, efter att vi hade ätit mddag på stationen (ironiskt nog) med Roos. Kan säga en sak; tårar. Den var så fin som den skulle vara och berörde minst lika mycket om inte mer än boken. Och ja, den är klyschig, men den är samtidigt väldigt jordnöra så... Den är asbra. Så se den om ni vill gråta. Eller försök se den utan att gråta. Ni väljer.

The Fault in Our Stars var fin och middagen mysig i alla fall, och när vi kom hem och slog på tv:n hade Tyskland vunnit med ofattbara 7-1? Vad händer? Men ja, vi håller tummana för att Holland lyckas ta sig till final ikväll också helt enkelt.

xoxo

I fink u freeky and I like you a lot

Hemma igen. Lite surrealistiskt faktiskt. Nu ligger jag på soffan och lyssnar på first aid kit. Klockan är snart tre och jag har gjort typ ingenting idag, förutom att packa upp (slänga kläder i tvättkorgen) och äta frukost. Det är ju en ganska stor kontrast till de senaste tre veckorna. Vi har antingen suttit på tåg eller sprungit runt och utforskat okända städer, och nu... Nu gör jag ingenting. Det är ganska skönt faktiskt, men också tråkigt.

Eftersom alla mina "riktiga" bilder är analoga och oframkallade än så länge tänkte jag börja med att visa några mobilbilder. Jag måste dock först berätta att min nya iPhone gick sönder lagom till resan (hate you Apple) så att den bara laddade ibland. Jag lyckades i alla fall ladda den till hundra procent i Berlin en gång, så från Köpenhamn, Berlin, Prag och Wien har jag en del bilder, men sen har jag inga från Italien, Nice och Bryssel, typ en från Paris och några av Alvas bilder från Amsterdam. Men här får ni se lite i alla fall!
Köpenhamn.

Berlin.

Prag.

Wien.

Manarola.

Paris.

Bryssel.

Amsterdam.

Och det var typ det. Kolla, jag lyckades hitta en bild från Manarola! Dock en miserabel och orättvis bild, eftersom byn vi bodde i var en pastelldröm i princip. Och jag hittade en bild på Alva i fönstret i vårt hotellrum i Bryssel, vilket inte heller representerar stan så bra. Från Nice har jag dock inget värt att visa... Men jag har ju kamerabilder som kommer om ett tag! Det här var mest för att ge en känsla av vad jag haft för mig de senaste tre veckorna. Så, mer kommer nån gång snart!